Jak dobrać trasę rowerową?

 Jest to podstawowe pytanie, od którego powinniśmy rozpocząć planowanie naszej wycieczki. Sprawa dotyczy tego, jaki typ roweru jest w naszym posiadaniu. Jeżeli jest to rower miejski (relatywnie ciężki, o małej ilości przerzutek), warto pomyśleć o zakupie choćby gravelowego, który uchodzi za najbardziej uniwersalny w terenie. Planując swoją przygodę w dłuższym horyzoncie czasowym, dobrze jest się określić, czy interesują nas długodystansowe trasy kolarskie, czy może górskie wyzwania pełne niespodziewanych urozmaiceń.

Powtórzmy: trudność i długość tras różnią się w zależności od posiadanego przez nas roweru – w przypadku kolarki proponujemy wymagające dłuższe trasy objazdowe ze znaczną wysokością sumy podjazdów, natomiast w przypadku roweru górskiego (bądź gravelowego) idziemy w stronę wyraźnego punktu odpoczynku w kulminacyjnym punkcie wycieczki (np. schronisko). Układając trasy pod rower szosowy staramy się omijać jak tylko jest to możliwe drogi krajowe, kierując się drogami wojewódzkimi lub powiatowymi. Rower górski wybaczy wiele niedogodności, takich jak błoto, muł albo większe kamienie, jednak nie należy wystawiać go na zbyt duże obciążenia – zostawmy coś dla enduro.

Kwestia doboru konkretnej trasy rowerowej jest czysto indywidualna. Warto jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, podczas planowania wycieczki. Ciekawym narzędziem, jakże często niedocenianym, jest mapa w formie papierowej. W przypadku utraty zasięgu i minimalnej orientacji w terenie jesteśmy w stanie określić swoje położenie i na podstawie legendy ustalić punkty orientacyjne. Te mogą okazać się zbawienne w przypadku sytuacji zagrażających naszemu zdrowiu, jak np. otarcia skóry – możliwości dostania się zakażenia. Te zalecenia dotyczą szczególnie wycieczek górskich, kiedy funkcje szpitala najczęściej przyjmuje schronisko. Nie mając odpowiednio wyposażonej apteczki, nie powinniśmy wybierać się na trasy ambitniejsze, mniej uczęszczane.  

 Podsumowując: trasy powinniśmy układać w oparciu o świadomą ocenę naszych możliwości kondycyjnych. Równocześnie musimy pamiętać o rodzaju nawierzchni, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, punktach pomocy w przypadku zaistnienia potrzeby interwencji osób trzecich oraz aktualnych warunkach pogodowych, które mogą znacząco podnieść poziom niebezpieczeństwa na drodze.

-25%
Original price was: 599,00 zł.Current price is: 449,00 zł.
-34%
Original price was: 150,00 zł.Current price is: 99,00 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *